“El porvenir está en manos de los maestros de la escuela” Victor Hugo

miércoles, 30 de mayo de 2007

LA MEVA EXPERIÈNCIA EN EL SOFTWARE LLIURE

El contacte que he tingut amb el software lliure ha sigut ben be escassa (per no dir nul·la) al llarg de la meua escolarització, fins que vaig arribar a la universitat. Ací he sigut conscient que no només existeix Windows, sinó que també hi ha un altre software, aquest sí, a l’abast de tots, que és lliure i gratuït com és el Open Office. Al principi, sobre tot en el primer curs a la universitat, vaig ser més bé reacia a utilitzar aquest software per diverses raons, que pot ser molta gent també comparteix:
- No coneixia les raons principals per a deixar d’utilitzar el software en el qual m’havia familiaritzat al llarg de tots els anys i el ja usava amb facilitat i sense cap problema, doncs entre d’altres, a l’institut vaig fer informàtica i vam treballar (durant dos anys) en software de Microsoft.
- Com que no tinc Internet a casa no em podia baixar el Open office, i per tant no el podia instal·lar a l’ordinador.
- No en tots els ordinadors disposen de software lliure i per tant, si fas un document en aquest tipus de software i després no el pots obrir....
- A pesar que les funcions siguen pràcticament iguals, això no et lleva que hages de tornar a estar durant un bon temps front a l’ordinador familiaritzant-te en les noves icones etc. del nou software.
Però també cal dir, que al llarg d’aquest semestre, en el qual he tingut que posar-me de nou i més intensament amb contacte amb les noves tecnologies i sobre tot, ens han conscienciat de la importància d’utilitzar el software lliure i dels avantatges que aquest ens ofereix. I per aquest motiu pense que hem de transmetre les raons principals per a que tots utilitzem aquest tipus de software. Stallman, en una conferència que va fer a la universitat de les Illes Balears enuncia aquestes quatre raons principals i que justifiquen clarament l’ús del software lliure a l’escola:
a) Estalviar diners, a pesar que moltes voltes les empreses privatives donen exemplars gratuïts de software privatiu. Això dóna lloc a dos factors, per una banda no a totes les institucions escolars se’ls donen exemplars gratuïts. D’altra banda, si s’ensenya el software privatiu (encara que els ho hagen regalat) obliguen als alumnes a comprar-se’l perquè treballen sobre aquest tipus de software.
b) Per a aconseguir una societat millor, que promoga la igualtat de bens, que és una de les pretencions de l’escola, cal que formem a tots els alumnes per a utilitzar software lliure.
c) Aquesta fa referència a l’educació: al ser lliure, el còdi fons és obert i per tant els alumnes poden conèixer i investigar el funcionament dels programes lliures. En els privatius, per contra no se’ls perment conèixer el funcionament del programa, doncs fins i tot es considera un delicte.
d) Els valors que transmetem utilitzant software lliure. Aquestos valors són: bona voluntat, cooperació entre persones, compartir la informació i el material amb la resta de la població.
Per questes raons essencials i ben senzilles crec que tots, com a futurs mestres, hem de saber quins valors transmetem. I les noves tecnologies són un factor més, encara que no ens adonem (fins ara, jo no era suficientment conscient d’allò que es transmet utilitzant software privatiu) per transmetre uns certs valors a l’escola.

No hay comentarios: